Film eeuwige klassiekers > Harley-Davidson

Harley-Davidson Liberator 1943 – Harley-Davidson Softail Slim 2012.

Motoren met een onbeperkte houdbaarheidsdatum zijn doorgaans ook de mijlpalen in de motorgeschiedenis. Welke motoriconen uiteindelijk thuishoren in het linker rijtje van de tijdloze eredivisie zal altijd voor verhitte discussies blijven zorgen, maar met deze zes Oud & Nieuw-duosetjes komen we aardig dicht in de buurt.

Qua imago en uitstraling is de Harley-Davidson Liberator zonder meer de meest iconische motorfiets van de twintigste eeuw. Zelfs de huidige modellenlijn uit Milwaukee profiteert nog steeds van de nostalgische bevrijdingsecho uit 1945.

Geen enkele motorfiets zit zo diep in het collectieve geheugen gegrift als de Harley-Davidson Liberator. De naam Liberator is echter nooit door de fabriek gebruikt. In Amerika was de beroemde zijklepper-V-twin bekend als een Harley 45 .

Na de oorlog werd de leger-Harley's massaal gedumpt voor een schrootprijs die zo aantrekkelijk was dat ook het Nederlandse leger, de wegenwacht, de politie en allerlei andere overheidsdiensten er gretig gebruik van maakten. Destijds kon je voor schrootprijs een Harley-Davidson kopen. Vandaag de dag betaal je voor een goed gerestaureerde leger-Harley al snel 10.000 euro…

Het enige hedendaagse Harley-model dat enigszins in de buurt komt is de onlangs geïntroduceerde Softail Slim die qua klassieke look nog het meest doet denken aan de Old School bobbers uit de jaren vijftig van de vorige eeuw .

Lees meer in de klassiekspecial van MOTO73 die nu in de winkel ligt!

Dit artikel is geplaatst in: Geen categorie, Nieuws