Bietensap vervangt pekel?

In Canada proberen ze het uit.

Het is op stralend heldere dagen als deze dat ik me gruwelijk kan ergeren aan de buitensporige zoutlaag op onze wegen. Is dat nou echt zo hard nodig? Het is gortdroog dus waarom moeten we de wegen vrijmaken van ijs? Graag had ik even een rondje gemaakt, maar het werk om m’n motorfiets dan weer helemaal vrij te maken van alle pekelresten doet het plezier dat ik aan dat ritje beleef waarschijnlijk weer net zo snel teniet.

Waarom gebruiken we eigenlijk nog zout? De overheid zal zeggen dat het nu eenmaal goedkoop is in de aanschaf en omdat het geen al te ingewikkelde systemen vergt om verspreid te worden over grote oppervlaktes. Maar ga je kijken naar de neveneffecten dan lijkt die witte troep eigenlijk helemaal niet zo goedkoop. Zoals bekend is zout de veroorzaker van corrosie bij metaal. Het vreet er een beetje in. Tel je in die optelsom water op dan krijg je roest.

Dat kan gevaarlijk zijn. Niet alleen je voertuig heeft er onder te lijden maar ook onze infrastructuur kan schade oplopen. In het Canadese Montreal moest een 50 jaar oude brug worden vervangen omdat door beschadiging zout water bij de bewaping kon komen waardoor er al snel betonrot werd geconstateerd. Maar niet alleen de infratsturctuur heeft er onder te lijden. Ook de natuur heeft het er zwaar mee. In de winter worden er in het land namelijk veel elanden aangereden die de straat staan te likken. Dat hebben de grote beesten namelijk nodig in hun dieët en de straat is een makkelijke manier om er aan te komen. Maar dat is niet de grootste natuurramp. Het grond- en oppervlaktewater hebben er namelijk ook onder te lijden en dat is een probleem dat niet zo makkelijk op te lossen is. Rotzooi dus dat zout, maar dat hebben ze daar in Canada ook al wel begrepen.

In steeds grotere mate gaan er stemmen op om zout uit te bannen. Andere oplossingen zoals magnesium chloride, of calcium chloride zijn vele minder schadelijk. In Calgary wordt er nu in plaats van pekel bietensap ingezet om het wegdek vrij te maken van ijs en sneeuw. Liefst 97.000 liter van het spul wordt op de wegen gesproeid om precies te zijn. Door de suikers die in bieten zitten te combineren met een zoutoplossing plakt de laag veel beter aan de wegen. Daardoor spoelt het veel minder snel weg en hoeft er dus niet iedere nacht gestrooid te worden. Eigenlijk tectyleren ze daar de straat dus gewoon. 

Goed idee, maar voor ons lijkt het nog geen definitieve oplossing om ook in de winter ongestoord door te kunnen rijden. Want zo’n plak laag zal toch ook op enige manier op je motor blijven zitten. En hoe krijg je dat er dan weer af? Er blijft ruimte voor verbetering.

Foto: ANP

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.