Introductie: BMW F850 en F750 GS

De eerste ervaringen met de BMW F850 en F750 GS? We vroegen het Tom.

Tien jaar nadat de BMW F800 GS op de EICMA in Milaan werd gepresenteerd deed BMW dat afgelopen jaar dun over. Een geheel vernieuwde – zelfs de naam is iets anders – F850 GS werd ons voorgeschoteld. En daarmee werd natuurlijk ook meteen de F750 GS gepresenteerd. Nieuw blok, nieuw frame, nieuw alles eigenlijk. Hoe dat bevalt? Tom kwam erachter in Zuid-Spanje.

Al een beetje opgedroogd?
‘Mozes kriebel, bijna. Het gezegde “in het water gevallen” is misschien nog wel de beste omschrijving voor die hele introductie met de F850 en F750 GS. Op beide rijdagen kwam het er echt met bakken uitzetten. Zo’n 50 mm water zeiden die Spanjaarden op het nieuws. Maar goed, daar is een beetje Nederlander niet bang voor! En met de nieuwe rijmodi op beide modellen is het ook best redelijk te doen. Ja het Spaanse asfalt werkt niet bepaald zoals ons ZOAB dat doet, maar met de nieuwe Rain-modus worden de tractiecontrole en ABS snel op scherp gezet om je van enig onheil te behoeden.’

Doen die rijmodi ook nog iets aan de gasreactie?
‘Zeker. Die wordt in die regenstand veel minder fel. Die is in de normale Road-stand nou ook weer niet afschuwelijk pittig overigens. Optioneel kun je ook nog de standen Dynamic, Enduro en Enduro Pro laten programeren. Zeker die laatste is gaaf want daarmee probeert BMW de off road kwaliteiten van de F850 nog beter tot zijn recht te laten komen door alle elektronische hulpmiddelen maar ook de optionele ESA aangestuurde achtervering optimaal in te stellen.’

Je gebruikt al een paar keer het woord optie, maar hoe is hij standaard?
‘Het accessoirepakket van BMW is nu eenmaal enorm groot voor zowel de F850 als de F750. Allerlei leuke extra’s als een TFT-dashboard en die elektronische veringsunit zijn natuurlijk enorme hebbedingetjes waarmee zo’n relatief kale middenklasser ineens wel heel erg leuk wordt. Toch moet ik toegeven dat hij dan weer redelijk prijzig kan worden. Niet nodig, kaal is hij namelijk ook gewoon erg leuk. Het nieuwe blok zorgt daar wel voor. Iets meer pk’s, iets meer koppel maar bij elkaar toch een geheel ander gevoel. Het authentieke boxer-achtige geluid heeft plaatsgemaakt voor dat wat meer klinkt als een V-twin. Ook de tank die onder het zadel zat – onmiskenbaar F 800 – heeft plaats moeten maken voor een exemplaar dat gewoon boven het blok zit.’

Typische F-serie details verdwijnen dus. Voelt hij dan nog wel als een F?
‘Ik vind van wel. Het is niet altijd slecht dat er voor een koerswijziging wordt gekozen natuurlijk. Met het verplaatsen van de tank is de zithoogte iets lager geworden en blijft de kont slanker. Daarbij is de gewichtsverdeling iets beter in balans tussen off- en on road gebruik. En dat geluid? Ach, wat maakt het iemand anders dan een purist ook uit of hij niet meer als een boxer klinkt? Dat was hij toch al niet. De F850 is nu een veel meer op zichzelf staand model. De F750 natuurlijk ook, maar die leunt nog heel erg op zijn vrijwel identieke broer.’

Identiek? Die 750 is toch kleiner?
‘Vaak gemaakte fout. De F750 is, ondanks ziijn naam doet vermoeden, gewoon voorzien van hetzelfde 853cc blok. Hij levert alleen wat minder pk’s en koppel doordat hij in de ECU iets geknepen wordt. Hierdoor zou hij – net iets meer dan de 850 – iets geschikter zijn voor gebruik op straat en vooral ook interessant moeten zijn voor beginnende rijders. Dat die overduidleijk bediend worden middels de F-serie zie je bijvoorbeeld aan de verhuizing van de uitlaat van links naar rechts. Hierdoor loop je midner kans je te branden bij het op- en afstappen maar ook als je de motor aan de hand aan het manoeuvreren bent, je garage in bijvoorbeeld. Al met al zijn beide modellen sterk verbeterd. Graag zou ik er nog veel meer over vertellen maar ik moet eerst nog maar eens zien dat de spocht niet in mijn pak slaat.’

In editie 6 van MOTO73 lees je in ieder geval alles over de F850, in editie 7 over de F750. Zodra die uit zijn bestel je ze hier!

Foto: Daniel Kraus

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.