Eerste test: BMW R1250RT

Donderdag in MOTO73, maar hier alvast een voorproefje

Als eerste motormagazine van Nederland rijdt MOTO73 onder dagelijkse omstandigheden met de BMW R1250RT. Hoe houdt de vernieuwde toermotor zich in de file, op stuurwegen en tijdens pijlsnelle toeretappes? Ad van de Wiel laveerde de afgelopen tussen onafgebroken rijen auto’s, stuurde de blaren in zijn handen en deed aan laagvliegen. Grote vraag is natuurlijk: hoe goed is de ShiftCam-technologie? Verhoogt variabele klepbediening de feestvreugde?

Hoeveel verschilt dit model van de vorige?
‘Amper als je hem alleen op zijn uiterlijk beoordeelt. BMW heeft alles bij het oude gelaten, dus het lijnenspel komt extreem bekend voor. Omdat bij een RT vorm en functie altijd hand in hand gaan, heeft hij een massieve voorkant die de wind keurig om je heen leidt.’

Met de toerkwaliteiten zit het dus goed?
‘Het is een RT, wat denk je zelf? Kilometers maken is een fluitje van een cent. Cruisecontrol op standje strafbaar, elektrisch bediende windscherm stukje omhoog, eventueel een stukje muziek op en zonder een centje pijn richting horizon. Het zadel is grote klasse, de windbescherming eveneens en het rijwielgedeelte behoudt de rust tot op hoge snelheid. Met een benzinetank van 25 liter zit het snor met de actieradius.’

Wat is het verschil met de R1200RT?
‘Naast de grotere cilinderinhoud vooral de ShiftCam-techniek. Het grote verschil met zijn voorganger is deze variabele klepbediening. De uitlaatzijde wordt conventioneel aangedreven, de inlaatzijde heeft “hete” en “kalme” nokken. Afhankelijk van de gasstand selecteert het blok een van de nokken. De kalme nok is voor een laag benzineverbruik en een soepele vermogensafgifte. De hete voor een maximale lading vermogen. In vergelijking met de 1200 is het blok stukken sterker. Het produceert maximaal 136 pk (was 125) en 143 Nm (was ook 125).’

Werkt de nieuwe techniek?
‘De ShiftCam techniek bewijst direct zijn meerwaarde. Wat loopt dit blok allemachtig mooi. Het gaat zonder twijfel op voor de titel beste boxerblok ooit. Het blok flikt het om in zes vanaf 1800 tpm in een ruk – zonder ook maar een hikje of oprisping – naar het rode gebied te sprinten.’

Is het rijwielgedeelte net zo goed?
‘Het blijft opmerkelijk hoe makkelijk deze zwaargewicht een bocht induikt. Je geeft hem dan ook absoluut geen 279 kilo. Insturen kost niet veel kracht en de motor op zijn lijn houden ook niet. De remklauwen zijn niet langer van Brembo, maar van Hayes, maar voor hun werking maakt dat niets uit. Die blijft verwonderlijk goed, dit spul remt echt probleemloos hard.’

Wat is het eindoordeel?
‘De R1250RT is de beste RT tot nu toe. Met een zo goed als ongewijzigd uiterlijk en rijwielgedeelte komt die verbetering volledig op naam van het nieuwe blok met de slimme nokkenassen. De goedkoopste R1250RT kost kaal € 21.433 . Zijn voorganger R1200RT staat voor € 20.844 in de boeken. Het verschil bedraagt dus € 589, maar dat is de R1250RT waard.’

 

Lees de hele test in MOTO73 nummer 22, die ligt 25 oktober in de winkel.

 

Fotografie: Andrew Walkinshaw

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.