‘Ach, meneer wil op avontuur…’

Gibraltar Race (deel 1)

Freelancer Ralph Edelstein besloot dat hij motorisch gezien wel wat peper in zijn reet kon gebruiken. Hij weerstond de scepsis van zijn betere helft, stapte op een BMW F850GS en startte zonder noemenswaardige ervaring aan de Gibraltar Race, een 8000 kilometer lange offroad-monsterrally dwars door Europa.

Nog zoom ik wat verder in op mijn GPS-navigatiesysteem. Het kán toch haast niet dat ik hier rechtdoor moet? Volgens de Garmin sta ik op een pad, maar als ik naar beneden kijk, zie ik water. Veel water, ijskoud en snelstromend, met flinke rotsblokken en dikke takken die tegen mijn wielen knallen. Ik sta er tot mijn knieën in, het blok van mijn BMW demonstratief sissend. Omdraaien hier is geen optie meer. Door de kracht van het water en de spekgladde, rotsige ondergrond zou de motor gegarandeerd omslaan en dan ben ik nog verder van huis. Nou ja, dan maar door. Kalm blijven, goed vooruit kijken, rustig laten rollen. Al stuiterend door het water kom ik langzaam maar zeker verder. Dan ineens een harde dreun, Bam! Ik ben op een rots geklapt, de machine staat stante pede stil en slaat af. Ik val bijna voorover en vervolgens opzij. Ik kan hem net rechtop houden, ijskoud water gutst over het zadel heen in mijn kruis. Gelukkig kan de motor door het rotsblok niet opzij vallen, maar door de druk van het water kom ik ook uitermate lastig uit deze benarde positie. Ik vervloek mezelf en dit hele rottige plan om deze rally te gaan rijden. Hoe ben ik hier in vredesnaam beland?

 

Kantoorklerkenkilometers

Voor het antwoord op die vraag moeten we een half jaar terug in de tijd. Op een druilerige woensdagmiddag parkeer ik mijn BMW R1200GS Adventure voor de deur, na de elf kilometer van kantoor naar huis. De machine heeft 22 kilometer meer op de teller dan toen ik die ochtend vertrok. En 44 meer dan een dag eerder. En 66 meer dan de dag ervoor. Een retourtje kantoor dat ik dankzij de gigantische 35-litertank (goed voor zo’n 700 kilometer door diep, donker Afrika, om maar eens wat te noemen) zo’n dertig keer kan maken zonder te tanken… Al bijna een jaar doe ik niets anders met deze motor dan dagelijks 22 keurige kantoorklerkenkilometers forensen. Van A naar B en van B weer terug naar A. En dat terwijl ik een jaar eerder, toen ik de machine kocht, per se een Adventure wilde. Deze motor zou mijn ticket zijn naar avontuur, naar grenzeloze motortrips! Mijn dagelijkse bestemming zou dat verdwijnpunt achter de horizon zijn. Geïnspireerd door Instagram-feeds als Adventurebikeriders en Motor Adventure had ik besloten mijn motorleven een pittige impuls te geven. De sceptische opmerkingen van mijn vriendin trotserend had ik dus bewust een Adventure gekozen en niet een praktischer, wat filevriendelijker model. Ik zou de wereld gaan ontdekken vanaf de rug van mijn GS! 

 

MOTO73 25/2018

Wil je meer lezen over de Gibraltar Race van Ralph? Je leest van alles over zijn avontuur in MOTO73 25/2018. Koop het nummer hier online of in de winkel.

Foto: Alessio Corradini, Werner Hollaender
Tekst: Ralph Edelstein

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.