donderdag 28 maart 2024
Home Blog

KNMV organiseert ‘Dag van de Motorrijder 2024’ met activiteiten en ritten

0

Op 7 april organiseert de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) voor de derde keer de Dag van de Motorrijder. Dit evenement markeert het begin van het motorseizoen van 2024 en wordt ondersteund door verschillende motorclubs en rijscholen die bij de KNMV zijn aangesloten. In heel Nederland zijn twintig pitstopplekken opgezet, waar deelnemers tussen 10.00 uur en 15.00 uur terecht kunnen voor een kop koffie en een keuze hebben uit dertig verschillende activiteiten.

Doe mee aan ‘Te luid geluid is uit’

Toerroutes

Het hoofddoel van de Dag van de Motorrijder is om motorrijders aan te moedigen om hun motor uit de winterstalling te halen. De KNMV biedt de mogelijkheid om zelf een route uit te stippelen of gebruik te maken van een van de prachtige routes die zij aanbieden.

MAG roept motorrijders op om naar Den Haag te komen

0

Op maandag 15 april staat Motorrijdersactiegroep MAG voor de Raad van State om de motorweekendafsluiting van de Zuiderdijk in Drechterland (NH) ongedaan te maken. De MAG kan je support bij die zaak goed gebruiken. Kom je ook?

In 2021 tekende de MAG bezwaar aan tegen de motorweekendafsluiting van de Zuiderdijk, een prachtige, 12 kilometer lange dijkweg langs de oevers van het IJsselmeer. Aan de adviescommissie legden we onder meer voor dat:

  • klachten over mogelijk door motorrijders veroorzaakte overlast niet geregistreerd waren;
  • de MAG in het besluitvormingsproces stelselmatig is buitengesloten;
  • de belangen van motorrijders dus niet in de besluitvorming zijn meegenomen;
  • het besluit onzorgvuldig en in strijd met het bestuursrecht genomen is;
  • en dat de verantwoordelijke wethouder een dubbele pet droeg.

Doe mee aan ‘Te luid geluid is uit’

De adviescommissie zag geen reden om het aangetekende bezwaar te honoreren. In 2022 sprak ook de bestuursrechter in Alkmaar zich uit in het voordeel van de wegbeheerder.

Op 15 april vecht de MAG de genoemde afsluiting opnieuw aan, nu voor de Raad van State. De Zuiderdijk moet open voor motorrijders, het hele jaar door. Als de in deze zaak gevolgde procedure voldoende is om wegen voor een complete categorie weggebruikers af te sluiten, vrezen wij het ergste voor de vrijheid van verkeer, en niet alleen voor die van motorrijders. 

Als je van plan bent om te komen, stuur dan even een mailtje naar ja@motorrijdersactiegroep.nl. De ruimte op de publieke tribune is beperkt, dus mogelijk moet je buiten op ons verslag van de zitting wachten. Houd je in Den Haag aan de regels, volg de aanwijzingen van verkeersregelaars en anderen op, en voorkom overlast: we willen alle andere wegen ook graag openhouden. Dankjewel! 

Aanvangstijd en locatie

  • Maandag 15 april 2024, 13:00
  • Raad van State
  • Kneuterdijk 22
  • 2514 EN Den Haag

Tekst: MAG redactie

Triumph opnieuw partner Distinguished Gentleman’s Ride 2024

0

Triumph Motorcycles zal opnieuw de Distinguished Gentleman’s Ride ondersteunen, een wereldwijd evenement dat geld inzamelt voor de geestelijke gezondheid van mannen en onderzoek naar prostaatkanker. Voor 2024 streven Triumph en de DGR ernaar om 1.000 ritten over de hele wereld te organiseren. Triumph beloont de motorrijder die het meeste geld verzamelt met een Thruxton Final Edition.

Isle of Man TT homage: 2024 Triumph Trident 660 Tribute Special Edition

De Distinguished Gentleman’s Ride begon in 2012 in Sydney, Australië, door Mark Hawwa, en het is ’s werelds grootste liefdadigheidsevenement voor liefhebbers van klassieke en vintage motorfietsen. Tot nu toe heeft de DGR meer dan 45 miljoen euro opgehaald voor prostaatkankeronderzoek en de gezondheid van mannen. Het evenement van dit jaar vindt plaats op 19 mei.

‘In 2024 hebben we onszelf als doel gesteld om 1.000 steden over de hele wereld te bereiken’, aldus Mark Hawwa, oprichter en directeur van DGR. ‘Sinds 2012 rijden we met elkaar op dezelfde dag over de hele wereld. Onze gemeenschap is er een die samenkomt, ondanks grenzen en oceanen, zij aan zij rijdt om fondsen en bewustzijn te creëren voor de geestelijke gezondheid van mannen en prostaatkanker. DGR 2024 is het jaar waarin we onze medegentlemen over de hele wereld vieren met wie we samen rijden, verenigd door passie en gedreven door het doel.’

Als je het meeste geld inzamelt win je een Triumph Thruxton Final Edition.

Nieuwe DGR-kledinglijn

Om deelnemers te inspireren om zoveel mogelijk geld in te zamelen, zal Triumph een Thruxton Final Edition weggeven aan de hoogste inzamelaar. Deze laatste versie van de Thruxton heeft een Competition Green-kleurenschema en handgeschilderde gouden lijnen en is gesigneerd door de kunstenaar. De motorfiets wordt geleverd met een certificaat van echtheid met het VIN-nummer van de motorfiets en is ondertekend door leden van het ontwerpteam en de CEO van Triumph, Nick Bloor, evenals een badge en grafische weergave van de Final Edition.

Dit jaar brengt Triumph ook een nieuwe kledinglijn uit met DGR- en Triumph-merken om de rit te ondersteunen. Daarnaast wordt dit jaar voor het eerst Team Triumph uitgerold. Dat zijn Triumph-rijders die zich als groep inzetten voor DGR. Voor de beste vijf fundraisers reikt Triumph kledingprijzen uit.

De 2024-poster van Distinguished Gentleman’s Ride.

‘We delen het ambitieuze doel van DGR voor 2024; om nog meer rijders bij elkaar te brengen, op meer plaatsen over de hele wereld, om nog meer geld in te zamelen voor de geestelijke gezondheid van mannen en prostaatkanker’, aldus Paul Stroud, chief commercial officer van Triumph Motorcycles. ‘We werken zij aan zij met DGR en ons groeiende wereldwijde dealernetwerk om 1.000 Rides te realiseren. Dit jaar belonen we de hoogste inzamelaar met een iconische Thruxton Final Edition, en doneren we vijf exclusieve kledingprijzen aan Team Triumph-inzamelaars. Op deze manier hopen we Triumph-rijders over de hele wereld op 19 mei te verenigen en te inspireren om zich bij Team Triumph aan te sluiten, er netjes uit te zien, geld in te zamelen en van de rit te genieten.’

Registratie voor de Distinguished Gentleman’s Ride 2024 is nu geopend op de DGR-website.

Liberty Media wil MotoGP kopen voor vier miljard euro

0

Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1, is van plan om de aankoop van de MotoGP af te ronden voor een bedrag van ongeveer €4 miljard. De deal kan in de komende dagen worden aangekondigd, voorafgaand aan de derde ronde van het MotoGP-seizoen 2024 tijdens de Americas Grand Prix op 12-14 april.

Motorsport.com heeft gehoord dat Liberty Media en Dorna Sports, de promotor van de MotoGP, WorldSBK en MotoE World Championships, de deal weken geleden al hebben afgerond. Het was de bedoeling van beide partijen om de deal officieel aan te kondigen vóór de eerste Grand Prix van 2024 in Qatar. Maar op dat moment waren er zorgen over de tussenkomst van de Europese Commissie, die de markt voor concurrentie reguleert, waardoor het proces werd stilgelegd. Terwijl de ene kant vooruit wilde gaan, wilde de andere kant liever afwachten.

MotoGP Portugal 2024: Jorge Martin draait de rollen om

Voorkeursbieder

The Financial Times meldde woensdagmiddag dat de overname als een ‘done deal’ kan worden beschouwd, maar dat het vreemd zou zijn als de verantwoordelijken voor het toepassen van mededingingswetgeving de deal niet zouden analyseren. Het is vermeldenswaard dat CVC Capital Partners, gevestigd in Luxemburg, in het verleden zowel F1 als MotoGP in bezit had. In 2006 werd het investeringsfonds door de Europese mededingingsautoriteiten gedwongen een van de twee te verkopen. Dus werd de MotoGP verkocht.

Hoewel Liberty Media altijd de voorkeursbieder van Dorna was, waren er de afgelopen tijd ook bewegingen van Qatar Sports Investments, het staatsinvesteringsfonds van Qatar, en TKO, het media- en entertainmentconglomeraat dat onder andere de rechten van het UFC-kampioenschap bezit.

Het afgelopen jaar werd de verkoop van Dorna een van de prioriteiten van Bridgepoint en het Canadese pensioenfonds (CPPIB). Bridgepoint, dat in 2006 aandeelhouder werd – het kocht zijn aandelen van CVC – bezit ongeveer 40% van de aandelen, terwijl CPPIB 38% beheert. Beide bedrijven zijn gestructureerd rond Global Racing LX2, een Luxemburgs bedrijf. De resterende 22% is verdeeld tussen Carmelo Ezpeleta, CEO van Dorna, die sinds 1992 verantwoordelijk is voor de operaties, en een kleine groep managers.

Succes met format Formule 1

In 2022 realiseerde Dorna Sports een omzet van €474,8 miljoen, een stijging van 33% ten opzichte van het voorgaande jaar, hoewel het jaar eindigde met een verlies van €7,8 miljoen als gevolg van de impact van corona.

Begin 2022 herfinancierde het in Madrid gevestigde bedrijf €975 miljoen aan schulden om de liquiditeit te versterken en ook om dividend uit te keren ter waarde van €390 miljoen aan de aandeelhouders.

De verandering van het format dat Liberty Media toepaste op de Formule 1 na de overname in 2016 heeft ervoor gezorgd dat de populariteit van de F1-serie tot ongekende hoogten is gestegen. Het succes van Drive to Survive, de Netflix-documentaireserie die samenviel met de pandemie, heeft de F1-races, die tot dan toe als niche werd beschouwd, wereldwijd onder de aandacht gebracht.

Tegelijkertijd heeft de voortdurende uitbreiding van de racekalender – die in 2024 op 24 races staat – de winst doen stijgen. Het succes dat Liberty Media met de Formule 1 heeft wil het evenaren met MotoGP.

Stijlvol op avontuur: ontdek de Bering Siberia motorkleding collectie

0
Bering Siberia

Bering heeft al meer dan 50 jaar ervaring in het ontwikkelen van motorkleding. Voor 2024 hanteert Bering hiervoor de segmenten Touring, Adventure, Roadster, Urban-Mobility en E-Bike. Binnen de Adventure line-up is er nu de Bering Siberia. Deze complete set, inclusief jas, broek en Bering-handschoenen, biedt souplesse, comfort en stijl in één. Voor avontuurlijke motorrijders die de gebaande paden achter zich willen laten. Elke rit wordt een opwindend avontuur met Siberia. Daarnaast is er een variant voor de vrouwelijke motorrijder in de vorm van de Lady Siberia.

Bering Siberia Motorjas

De jas kenmerkt zich door diens regular fit snit, wat naast een ultiem draagcomfort ook een goed sluitende pasvorm garandeert. Om de pasvorm nog beter te laten aansluiten is de Bering Siberia voorzien van verschillende verstelmogelijkheden. Onder andere rondom de taille en polsen. Verder valt aan het uiterlijk natuurlijk het nieuwe logo van Bering op de borst en onderrug op. Voor extra zichtbaarheid is de Bering Siberia daarnaast voorzien van de reflecterende The Signal delen op de schouders en rug.

Uiteraard is de Bering Siberia voorzien van CE-gekeurde protectie. De Omega EN1621-1 Level 1 protectie bevindt zich in de ellebogen en schouders en is eenvoudig uitneembaar voor wie de jas wil uitwassen. Daarnaast is de Bering Siberia standaard voorzien van CE back protector vak. 

Door het BWTech Classic Membrane is de Bering Siberia waterproof. Wat de inzetbaarheid over de seizoenen vergroot. Om voldoende warmte te bieden op de koudere dagen, komt de Bering Siberia standaard met de uitneembare Shelltech Super voering. Op de warmere dagen biedt het ADS ventilatiesysteem dan weer voldoende verkoeling.

Om de praktische inzetbaarheid nog verder te vergroten is de Bering Siberia motorjas voorzien van twee buitenzakken, twee binnenzakken en een speciale portefeuille zak.

Bering Siberia Motorbroek

De Bering Siberia motorbroek is gemaakt van dezelfde materialen als de Bering Siberia motorjas. Hierdoor sluit deze naadloos aan en is zelfs eenvoudig door middel van een rits aan de jas te bevestigen. Het Bering logo vindt u terug op de heupband en de linker zak. The Signal op de onderbenen aan de achterzijde vergroot de zichtbaarheid. De slijtvaste Fibre Tech 600D zorgt voor voldoende slijtvastheid. Uiteraard is de Siberia motorbroek ook voorzien van CE- gekeurde protectie van Omega. Deze bevinden zich op de knie en de heup, volledig en eenvoudig uitneembaar.

Daarbij is de Bering Siberia motorbroek voorzien van dezelfde BWTech Classic Membrane en Shelltec Super voering om de broek niet alleen waterproof, maar ook warm te maken. De Siberia is hierdoor ook alle seizoenen inzetbaar.

Bering Siberia motorhandschoenen

Om de set compleet te maken en volledig te laten aansluiten bij de adventure rijder biedt Bering naast de Siberia motorjas en motorbroek, ook de Siberia motorhandschoenen aan. Naast de passende kleurencombinatie, vergroot ook The Signal de herkenbaarheid. De combinatie van Fibre Tech 600D en geitenleer biedt naast voldoende comfort, ook de veiligheid en slijtvastheid die een rijder van Bering kan verwachten. De geitenleren palmen bieden de flexibiliteit om de motor optimaal te blijven bedienen, terwijl er door de extra verstevigingen dus alsnog die slijtvastheid is. Het Waterproof membraan en de thermovoering maken de Siberia motorhandschoen daarnaast geschikt voor de meest extreme omstandigheden. De extra lange manchet van de handschoen zorgt daarnaast voor een goede winddichtheid. Door de dubbele sluiting rondom de pols, blijft het draagcomfort gegarandeerd. Het handige Sensor System maakt het mogelijk om telefoon of navigatie ook te blijven bedienen met handschoenen aan.

Stap in de wereld van avontuur en kies voor de Bering Siberia combinatie.

  • Maatvoering: S tot en met 4XL (jas en broek) T8 tot en met T13 (handschoenen)
  • Maatvoering Lady: T0 tot en met T6 (jas en broek) T5 tot en met T9 (handschoenen
  • Kleuren: Grey/Blue/Red en Beige/Grey/Orange
  • Kleuren Lady: Grey/Blue/Red en Beige/Grey/Orange
  • Prijs: €259,99 (jas), €199,99 (broek) en €79,99 (handschoenen) voor de Lady Elite
  • Maatvoering: S tot en met 4XL (jas en broek) T8 tot en met T13 (handschoenen)
  • Kleuren: Grey/Black/Red en Grey/Black/Blue
  • Prijs: €259,99 (jas), €199,99 (broek) en €79,99 (handschoenen)

Last call: scoor t/m 31 maart je Early Bird ticket(s) voor RIDERS Festival!

0
Fortunate Sons RIDERS Festival

De eerste warme dagen hebben zich laten zien, en menig motorrit is al gemaakt. We stappen massaal weer op en krijgen de lentekriebels. En wat gaat hand in hand met ‘lente’? Juist ja, vogels! En niet zomaar vogels, nee. Early Birds.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus waarschuwen we je maar wat graag; dit is de laatste week dat jij nog je Early Bird tickets kunt scoren voor RIDERS Festival.

Hoe je die kaartjes koopt? Via ticketpoint.nl. Tot en met 31 maart koop je nog een ticket voor de speciale prijs van €15,-. Daarna springt ‘ie net als de temperaturen omhoog richting €19,50, dus wees er snel bij! 

Overigens is het sowieso slim om je ticket(s) van te voren te kopen, om er zeker van te zijn dat jij erbij kunt zijn op 1 & 2 juni in Autotron Rosmalen.

Met z’n allen blazen we het dak van het Autotron, en zetten we het buitenterrein op zijn kop. RIDERS Festival is namelijk hét motorfestival vol beleving, entertainment en heel veel gezelligheid. 

Entertainment van het hoogste niveau gaat jou een glimlach op je gezicht toveren. Van show- en stuntrijders die hun motoren tot in de puntjes onder controle hebben, op een voor- of achterwiel zetten in een handomdraai en op grote hoogtes door de lucht vliegen, tot de meest prestigieuze tribute bands. 

Op 1 juni staan de Stones Sessions (Rolling Stones) voor je klaar, samen met The Bruce Band (Bruce Springsteen) en de Claptunes (Eric Clapton). Op 2 juni wordt het entertainment verzorgd door The Fortunate Sons (CCR), The Policed (The Police) en The Muddy Waters Tribute Band (Muddy Waters).

Alles draait om motoren, de prachtige lifestyle daaromheen en vooral; de motorrijder. Of je nu net dat geliefde motorrijbewijs in handen hebt, je die al een tijdje in je broekzak hebt zitten maar recent weer bent opgestapt, je bezig bent om dat rijbewijs binnen te slepen of je alle uithoeken van Europa (en verder?!) al hebt gezien op je vertrouwde stalen ros, jij bent motorrijder. En dus verwelkomen we je met open armen.

Zien we jou op 1 & 2 juni bij RIDERS Festival? Scoor vandaag nog hier je Early Bird ticket(s).


Marathonmotor Yamaha FZS600 Fazer: de jaren beginnen te tellen

0
Marathonmotor Yamaha FZS600 Fazer

De Yamaha FZS600 Fazer staat te boek als een betrouwbare no-nonsense motor. En dat was precies de reden waarom Marcel van Pinxteren twintig jaar geleden deze motor uit 2000 kocht. Nooit heeft hij spijt gehad van deze aankoop. Doorrijden totdat de motor ermee ophoudt of de onderhoudskosten te hoog worden. En als het aan Marcel ligt, wordt zijn volgende motor een elektrische.

Man en motor

Naam Marcel van Pinxteren
Woonplaats ’s Hertogenbosch
Leeftijd 54 jaar
Beroep software ontwikkelaar
Rijdt sinds 1989
Aangeschaft 2004 (2.345 km)
Nieuwprijs circa €7.850
Dagwaarde circa €1.200
Rijstijl rustig
Gebruik woon-werk en vakantie
Brandstofverbruik 1:20
Olieverbruik nihil
Onderhoud motorzaak
Bouwjaar 2000
Kilometerstand 106.184 km

Foto’s: Peter van der Sanden

Motorrijden was bij de familie Van Pinxteren uit Loosbroek niet vreemd. Marcel: ‘Mijn vader reed vroeger een scooter en toen ik als 20-jarige TU-student besloot om mijn motorrijbewijs te gaan halen, was hij direct enthousiast. Nadat ik was geslaagd kochten we samen een motor, een Suzuki GS750. Ik gebruikte de motor meestal in het weekend en mijn vader doordeweeks. Samen rijden was er dus niet bij. Voor mij was de GS mijn eerste motor, voor mijn vader was het een manier om na jaren zijn motorrijbewijs weer eens te gebruiken. De GS750 uit 1980 was op zich geen verkeerde motor, maar om nu te zeggen dat ik er een goed gevoel aan overgehouden had? Nee, dat niet. Aan het einde van mijn studietijd heb ik de motor verkocht. Ik had geld nodig voor een vliegticket naar Indonesië waar mijn vriendin een jaar naartoe ging voor ontwikkelingswerk. Met haar ben ik later getrouwd en pas nadat de kinderen niet meer naar de kinderopvang hoefden te worden gebracht ben ik weer aan een motor gaan denken. Eén van de twee auto’s ging de deur uit, want drie voertuigen op de stoep vonden we toch wel wat overdreven. Ik had zelf geen idee wat voor motor ik moest gaan kopen. Even heb ik een Suzuki Bandit overwogen, maar terugdenkend aan mijn Suzuki GS750 vond ik dat toch geen goed idee. Een vriend van mij had een Fazer, die hij gekocht had na het doorspitten van alle motorbladen. Volgens hem was dit de beste motor, en dat heb ik blindelings geloofd.

Van mijn broer kreeg ik nog het advies om dan toch zeker een motor van de eerste eigenaar te kopen. En dat is gelukt. In Leiden stond een vier jaar oude Fazer te koop met slechts 2.345 km op de teller. De eigenaar had de motor nieuw gekocht en dacht een nieuwe hobby gevonden te hebben. Maar kort na aanschaf van de motor werd duiken zijn grote passie en bleef de motor ongebruikt in de schuur staan. Na vier jaar vond zijn vrouw het welletjes en moest de motor weg. Zo kwam ik voor slechts 4.500 euro aan een werkelijk zo goed als nieuwe Fazer 600.’

Ooit gedacht dat je op een Fazer een Fatboy kon vervoeren?

Fatboy

De Fazer 600 werd door Marcel hoofdzakelijk gebruikt voor woon-werkverkeer. ‘In het begin liep de teller soms aardig op, maar de laatste jaren komt de motor nog maar mondjesmaat naar buiten. Daarvoor woon ik te dicht bij het station wat reizen naar mijn werk bij ASML met de trein gemakkelijk maakt. Bij mijn werkgever is overigens wel een aparte parkeerplaats voor motoren. Ik begrijp niet waarom er niet meer collega’s met de motor komen. Je parkeert hem vlak bij de ingang. Kom je met de auto, dan moet je soms wel een kwartier vanaf je parkeerplek lopen voordat je binnen bent.

Een paar keer ben ik met de motor op vakantie geweest, naar Zuid-Frankrijk en naar Schotland. 103.000 km in 24 jaar komt zo ongeveer neer op het jaargemiddelde van de doorsnee motorrijder. Voor het liefdesleven bleek de motor ook een goede investering. Op mijn eerste vriendinnetje heb ik als motorrijder een goede indruk gemaakt. Met mijn tweede vriendinnetje was het “aan” na een motortochtje langs de Maas. Met haar ben ik getrouwd. Met mijn huidige vriendin was de eerste date, nu drie jaar geleden, een motortocht in de provincie Zeeland. Na die eerste motordate is het snel gegaan, ze is naar Brabant verhuisd en we zijn gaan samenwonen.’

Marathonmotor Yamaha FJR1300 AE Explorer: in zeven jaar van 0 naar 126.800 km

Voor wat extra comfort of gemak, het is maar hoe je het bekijkt, heeft Marcel enkele accessoires gemonteerd. ‘De ketting smeren doe ik met een Osco-smeersysteem. Voorheen had ik een automatische Scottoiler maar die functioneerde op mijn motor niet goed. Er kwam géén olie of te veel. De Osco-oiler bedien ik met de hand en dat gaat beter. Verder heb ik handvatverwarming, een USB-aansluiting en een versnellingsindicator gemonteerd. Dat laatste was ik nog gewend van mijn Suzuki GS750. Het meest opvallende accessoire is de topkoffer. Erg groot, het ziet er niet uit, maar o zo praktisch. Vooral ook omdat ik geen auto heb waar je alles in kunt gooien. Toch kun je op een motor meer vervoeren dan je denkt. Ik heb zelfs een keer een Fatboy (zitzak) verhuisd. En nee, die paste niet in de koffer. Ideaal is het natuurlijk verre van, maar het kan.’

Wiellagers

Op de Fazer van Marcel zit de grootste topkoffer die er te vinden was. ‘Ik weet het zelf ook wel, het ziet er niet uit maar is wel superhandig. Helaas bleek het frame van de Fazer er niet op berekend. Maar gelukkig kon een vriend van me het frame lassen. De las zit onder het kunststof kontje. Je ziet er dus niets van. Ik verhuur mijn motor regelmatig via Motoshare. Een keer had een jonge kerel hem gehuurd. Bij thuiskomst vertelde hij dat ze in Duitsland waren geweest. Met 180 km/u zorgde de koffer voor instabiliteit. Dat had ik hem ook wel kunnen vertellen. Daarna zaten er dus scheuren in het achterste deel van het frame. Zelf heb ik met die koffer achterop nooit harder dan 120 km/u gereden. Dan heb je geen problemen.’

Onderweg zijn er met de Fazer één keer problemen geweest, veroorzaakt door kapotte wiellagers. ‘Een jaar of vijf geleden reed ik van mijn werk naar huis, toen er vonken bij het voorwiel vandaan kwamen. Ik ben even gestopt en merkte al snel dat de lagers kraakten. Het was nog maar een paar kilometer naar huis, dus ik heb het erop gewaagd. Niet te hard rijden, want ik was bang dat het voorwiel kon blokkeren wat niet gezond is voor mens en machine. Het vonkte nog steeds af en toe, maar ik ben heelhuids thuisgekomen. Samen met een vriend heb ik de lagers vervangen, ook maar meteen van het achterwiel. Kostte een paar uur en een paar tientjes.’

Onderhoud

Voor regulier onderhoud is Marcel aangewezen op hulp van anderen. Marcel heeft diverse hobby’s maar in dat rijtje vind je niet ‘motoronderhoud’. Zelfs aan poetsen heeft hij een bloedhekel. Eén keer per jaar gaat de motor voor onderhoud naar een motorzaak. In het begin was dat SoloMoto in Geffen, nu is dat MG-Parts in Berlicum. ‘Ik hou me vrij strikt aan de beurten, maar omdat ik de laatste jaren de motor maar heel weinig gebruik (ik heb een Speed Pedelec – elektrische snelfiets – gekocht) sla ik nu wel eens een jaartje over. Neemt niet weg dat ik zorg dat de motor technisch goed in orde blijft. Een paar keer is er een wat grotere ingreep nodig geweest om de motor up-to-date te houden. Met bijna een halve ton op de teller waren de uitlaatbochten doorgeroest. Ik reed ermee in de pekel en de motor stond buiten onder een zeiltje. Verre van ideaal dus. Om van dat probleem af te zijn, zijn er rvs-uitlaatbochten gemonteerd. Een jaar later zijn op aanraden van de monteur de inlaatrubbers vervangen. Die waren broos geworden. Met 83.000 km op de teller waren de keerringen en de schraaprubbers van de voorvork aan de beurt. Die reparatie is gelijktijdig uitgevoerd met de vervanging van de balhoofdlagers. Met iets meer dan een ton op de teller begon de motor op drie cilinders te lopen. Een van de bougiedoppen bleek stuk te zijn, dus dat euvel was snel verholpen. Alle bougiedoppen zijn toen vervangen. Verder zijn de onderhoudskosten beperkt gebleven tot olie en filters vervangen, nieuwe remolie en remblokken, banden en ketting en tandwielen. Allemaal niet zo heel bijzonder. Wat dat betreft is de Fazer een saaie motor. Maar wel een betrouwbare.’

De accu is nog vrij nieuw en de dynamo doet zijn werk goed.

Yamaha FZS600 Fazer op de brug

‘Ik heb nog even getwijfeld of ik het zou poetsen,’ laat Marcel van Pinxteren zich ontvallen wanneer hij bij MOTO73-expert Van Sleeuwen arriveert. Van Sleeuwen maalt er niet om, zonder poetswerk zie je hoe de motor er in de dagelijkse praktijk bij staat. In dit geval duidelijk niet gekoesterd door de eigenaar. De jaren (24) en de kilometers zijn duidelijk gaan tellen. Na zijn proefritje merkt Van Sleeuwen op dat er met het motortje zelf helemaal niets mis is. Alleen het stuurgedrag zou iets beter kunnen. Bijna versleten banden en een te lage bandenspanning blijken daaraan ten grondslag te liggen. Op de brug wordt als eerste naar de remmen gekeken. De remklauwen zijn goed gangbaar en de originele remschijven kunnen nog wel een tijdje mee. De velgen hebben de tand des tijds minder goed doorstaan. Een groot deel van de lak is verdwenen wat de motor in zijn geheel er niet fraaier op maakt. De lak van het blok heeft op veel plekken ook zijn beste tijd gehad. Opvallend genoeg zijn de zijdeksels (dynamo en koppeling) nog als nieuw, terwijl dat vaak de plekken zijn die het eerst corroderen. Met één druk op de knop komt de Yamaha tot leven en dat is volgens de eigenaar altijd zo geweest. Behalve die ene keer dat de accu moest worden vervangen.

Bij het controleren van de ketting valt een ratelend geluid op. Dat geluid blijkt afkomstig van een versleten voortandwiel. De eigenaar krijgt de tip dat snel te vervangen, evenals ketting en achtertandwiel. De lak van het frame en het plaatwerk ziet er nog goed uit. Dat geldt niet voor de benzinedop. ‘Het slot is door benzinedieven kapotgemaakt. Je hebt nu geen sleutel meer nodig om de dop te openen, dat kan ook gewoon met een schroevendraaier. Maar de dop sluit nog wel goed af.’

Heb jij ook een marathonmotor?
Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl.

De rvs-uitlaatbochten zien er nog goed uit, maar het is niet te hopen dat de uitlaat er voor een reparatie een keer af moet. De moeren die de flenzen op hun plek houden zijn behoorlijk verroest. Het is maar de vraag of de zaak niet afbreekt wanneer die los zouden moeten. Zoals bij veel wat oudere types Yamaha vraagt de bediening van het contactslot om een gebruiksaanwijzing.

Technisch gezien verkeert de Fazer in goede staat, maar de meeste Fazers die er nog rondrijden zien er mooier uit. De eigenaar is zich daarvan bewust. ‘Ik ben niet iemand die zijn motor koestert, het is gewoon een gebruiksvoorwerp. Ik blijf ermee doorrijden totdat er een te dure reparatie nodig zal zijn. En dan bedoel ik een reparatie die niet in verhouding staat tot de waarde van de motor. Ik heb geen auto, doe alles met de motor, met de fiets of openbaar vervoer. Maar voor de toekomst zit ik wel te denken aan een elektrische motor. Dat past qua levensvisie ook beter bij mij. Probleem is alleen dat die elektrische motoren nu nog zo ontzettend duur zijn.’

Merkenclub
Als Fazer-rijder kun je in clubverband terecht bij de All Fazer – MT Club Nederland (www.fazer.nl). Naast Fazer-rijders zijn sinds 2014 ook MT-bezitters welkom. Gezinsleden op andere motoren zijn ook welkom. Er worden het jaar rond activiteiten georganiseerd.
Reparaties en problemen
45.700 km                Uitlaatbochten vervangen
53.900 km                Inlaatrubbers vervangen
83.800 km                Balhoofdlagers en voorvorkkeerringen vervangen
90.000 km                Wiellagers voor en achter vervangen
101.000 km              Bougiekabels vervangen

Yamaha FZS600 Fazer: goed om te weten

De Yamaha Fazer is al sinds 1998 een populaire motor en was voor Yamaha een absolute verkoophit. In de eerste FZS600 Fazer fungeerde het (teruggetunede) blok van de YZF Thundercat als krachtbron. De eerste lichting Fazers had twee rechthoekige koplampen. Van 1999 tot 2001 was er ook nog een FZ400 Fazer. Deze 400 was afgezien van een andere boring en slag vrijwel identiek aan de FZS600.

In 2002 veranderde het kuipje van de Fazer. De rechthoekige koplampen werden vervangen door de ‘wesp’-look. Ondertussen was er in 2001 ook een FZS1000 op de markt verschenen waarin een (teruggetuned) YZF-R1-blok was gehangen. Het 2002-model was het laatste model met carburateurs.

In 2004 onderging de Fazer een volledige gedaantewisseling. Ook de naam veranderde van FZS600 in FZ6 Fazer. Het blok van de R6 diende voortaan als basis en kwam in een geheel nieuw frame te hangen. Het oude frame was van staal, het nieuwe van aluminium. Het kuipje veranderde ook weer wat van vorm en de demper van de 4-in-1-uitlaat verdween in het kontje, waardoor de motor een nog slanker uiterlijk kreeg. Vanwege zwaardere emissie-eisen kwam er na 2004 geen nieuw Fazer 600-model meer uit.

Nieuwe video van Indian Scout die op 2 april wordt onthuld

0

Indian Motorcycle heeft zojuist een teaser video uitgebracht van de nieuwe Indian Scout(s) die op 2 april wordt gelanceerd. In de video zien we een groep van vijf motorfietsen die rijden over een woestijnmeer.

Helaas laat het slechte licht in de video ons in het duister om veel details te onthullen, maar er lijken vier verschillende varianten van de nieuwe Scout te zijn. De foto hierboven hebben we wat licht betreft iets opgekrikt. Zo hebben we iets meer zicht op de motorfietsen (en kunnen we beter gissen…). Ter referentie, het huidige Scout-aanbod van Indian bestaat uit drie hoofmodellen: de klassiek gestileerde Scout, de compacte Scout Bobber en de Scout Rogue met een kleine kuip.

Op 2 april onthult Indian Motorcycle ’the all new Scout’

In de video hebben de drie voorste motorfietsen laag gemonteerde bar-end spiegels, terwijl de achterste motorfietsen zich onderscheiden door chroomspiegels die bovenop het stuur zijn geplaatst. Van het duo achteraan heeft degene aan de rechterkant een kleine voorruit die wijst op een lichtere toervariant. De motor aan de linkerkant zou een traditionele Scout kunnen zijn.

De leidende motorfiets heeft een kleine kuip met een kleine voorruit die vergelijkbaar is met de motorfiets aan zijn linkerzijde. Een van beide kan een nieuwe versie van de Scout Rogue zijn. De motorfiets op de tweede plaats van links heeft geen kuip en zou een model kunnen zijn vergelijkbaar met de bestaande Scout Bobber.

Op dit moment kunnen we alleen speculeren op basis van wat we in de video zien, dus we kunnen niet zeggen wat er zich binnenin bevindt qua motoren of chassiswijzigingen. Volledige details worden op 2 april vrijgegeven. En testredacteur Gijs is er op 2 aril bij in San Diego (of omstreken).

Moto Guzzi heeft de merknaam California vernieuwd. Nieuw model op komst?

0

Moto Guzzi heeft de merknaam California vernieuwd. Deze naam is al lange tijd geassocieerd met verschillende motoren die specifiek gericht waren op de Amerikaanse markt. Maar sinds 2020 is de naam niet meer te vinden in het assortiment van het bedrijf, nadat de productie van de motoren met 1380cc-Big Block gestaakt werd vanwege strengere emissieregels. Nu lijkt er echter een nieuwe motor met dezelfde merknaam te komen, na een aanvraag om de merknaam Moto Guzzi California in de Verenigde Staten te vernieuwen.

Blaast Moto Guzzi de Stornello Scrambler nieuw leven in?

Het is gebruikelijk voor bedrijven om oude merknamen te verzamelen of speculatieve aanvragen in te dienen voor merken die ze mogelijk in de toekomst zullen gebruiken. Moto Guzzi’s moederbedrijf Piaggio bezit bijvoorbeeld al de merknaam Moto Guzzi California in Europa tot ver in de jaren 2030. Maar de nieuwe aanvraag, ingediend op 1 maart 2024, betreft de Verenigde Staten waar het niet zo eenvoudig is om zomaar merken te deponeren in de hoop dat ze in de toekomst van pas zullen komen.

De foto’s in de fotogallerij betreffen de Moto Guzzi California 1400, de foto bovenaan is de 2017 Moto Guzzi MGX-21

Deze nieuwe aanvraag lijkt een duidelijke intentie te hebben om de merknaam daadwerkelijk te gebruiken. Piaggio specificeert dat het bedrijf ‘een oprechte intentie heeft en gerechtigd is om het merk commercieel te gebruiken’, wat suggereert dat Moto Guzzi van plan is om een nieuw Guzzi California-model te ontwikkelen. Het blijft nog onduidelijk hoe het bedrijf dit zal aanpakken.

Verschillende concurrenten

De vorige generatie California had een ‘Big Block’ V motor met een inhoud van 1380 cc. Deze motor lijkt tegenwoordig niet erg groot in vergelijking met sommige concurrenten. Om te concurreren met machines zoals BMW’s R 18, Harley-Davidson en Indian, zou Moto Guzzi mogelijk een geheel nieuw blok moeten ontwikkelen die specifiek gericht is op de California. Een andere mogelijkheid is dat het bedrijf ervoor kiest om het nieuwste blok, de 1042cc vloeistofgekoelde DOHC die wordt gebruikt in de V100 Mandello en Stelvio, te gebruiken voor de California. Dit blok past goed binnen de trend van vloeistofgekoelde, lichtere cruisers.

Bij de lancering van het V100-platform beloofde Moto Guzzi meerdere modellen in verschillende stijlen over een periode van vijf tot zes jaar. Tot nu toe hebben we al de sportieve tourmotor Mandello en de avontuurlijke Stelvio gezien. Een op de V100 gebaseerde California lijkt daarom een logische volgende stap.

2024 Aprilia RS 457: baanbrekende sportmotor voor jonge motorrijders

0
2024 Aprilia RS 457

Aprilia heeft hun nieuwste sportmotor, de RS 457, onthuld, waarmee ze hun RS-familie uitbreiden. Deze motor is speciaal ontworpen voor jonge motorrijders en biedt zowel op de weg als op het circuit een uitstekende prestatie. Wat de RS 457 onderscheidt, is zijn lage gewicht en de hoogst mogelijke vermogen-gewichtsverhouding voor een motorfiets die je met een A2-rijbewijs mag besturen. Bovendien is de bediening eenvoudig en is de motor uitgerust met geavanceerde technologie.

Het Aprilia All Stars event is terug: 8 juni 2024 in Misano, Italië

De RS 457 is niet alleen een technologische vooruitgang voor Aprilia, maar ook een historische stap. Met deze nieuwe tweecilinder sportmotor kan Aprilia nieuwe doelgroepen en markten aanspreken en voldoen aan de groeiende wereldwijde vraag naar efficiënte en baanbrekende motorfietsen op het gebied van technologie en design.

Enkele belangrijke kenmerken van de RS 457 zijn onder andere de krachtige tweecilindermotor, die wordt aangedreven door een moderne vloeistofgekoelde parallel-twin met dubbele nokkenas en vier kleppen per cilinder. Deze motor levert een vermogen van 35 kW, het maximale vermogen voor een motorfiets die met een A2-rijbewijs bestuurd mag worden.

2024 Aprilia RS 457

Daarnaast heeft de RS 457 een lichtgewicht en innovatief aluminium frame, wat zorgt voor maximale controle en dynamische prestaties. Met een drooggewicht van 159 kg en een gevuld gewicht van 175 kg, biedt de motor een uitgebalanceerde en responsieve rijervaring.

De RS 457 is ook uitgerust met geavanceerde elektronica, zoals een Ride-by-Wire-systeem met drie rijmodi (ECO, SPORT en RAIN), instelbare ATC (Aprilia Traction Control) en een twee-kanaals ABS-systeem. Dit zorgt voor een veilige en gepersonaliseerde rijervaring in verschillende omstandigheden.

Wat betreft het uiterlijk, is de RS 457 verkrijgbaar in drie opvallende kleurstellingen. De Racing Stripes-kleurstelling combineert zwart, rood en violet en doet denken aan de kleuren van de Aprilia RS-GP-machines die meedoen aan het MotoGP-wereldkampioenschap. De andere twee kleurenschema’s, Prismatic Dark en Opalescent Light, zijn ook zeer opvallend en hebben rode velgen en sportieve details in felrood.

De nieuwe Aprilia RS 457 is verkrijgbaar voor een verkoopadviesprijs van €8.199.

2024 Aprilia RS 457